نفس را عادت ندهید که خلاف فکر کند...

هو

?چطور در شرع مقدس و نيز بزرگان ما فرمودند كه خلاف نفرماييد، ولو به مزاح و مطايبه باشد، و نفس را عادت ندهيد كه خلاف فكر كند و خلاف بينديشد و دروغ بگويد، ولو به مطايبه باشد، زيرا به همين اندازه كه به خلاف گرايش پيدا كرد، در كارش و خوابش اثر مى‏گذارد، و خواب‏هايش پريشان مى‏شود، و هرچه افكار آلوده شود، و انسان نيات كج و معوج داشته باشد، در وى اثر مى‏گذارد.

?يكى از آن 150 جمله‏اى كه موعظه ارسطو به شاگردش اسكندر افريدوسى مى ‏باشد همين است كه، خلاف مكن دروغ نگو، ولو به مجاز و مطايبه. اينها حتى در خواب‏هاى تو اثر مى‏ گذارد، خواب‏هاى آشفته مى ‏بينى.

در درس‏هاى پيش عرض كردم: شيخ الرئيس در آن عهدنامه خود مى‏فرمايد:
يكى از عهدهايى كه من با خدا بستم، اين است كه قصه‏ها و رمان‏ها و افسانه‏هاى آلوده و هرزه را نخوانم. اينها انسان را مشوش مى‏كند، و انسان را از حريم استقامت و علم و معارف باز مى‏دارد. بو على مى‏گويد: من با خدا عهد كردم اين حرف‏هاى آلوده و اين افسانه‏ها و دروغ‏ها را نخوانم؛ اينهايى كه شوراننده انسان به راه‏هاى غلط و نارواست.
اينها انسان را از مسير انسانى به در مى‏برد.

?از جمله رياضت‏هاى دينى اعتياد به طهارت و راستى و امانت و وقار و سكينه است، چون يك صراط مستقيم بيشتر نيست: إن هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم. هرچه اين دستورالعمل در متن ذات شما و در متن اجتماع و امور شما پياده شود، شما انسان‏تريد. هركس قرآن را در خود بيشتر دارد، به همان اندازه قرآن و قرآنى شده است‏.

_________________
?شرح فارسی اسفار
?علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.