ملکوتی شوید

#ملکوتی_شوید

?اما تو هم بايد قوة خيال را از گمانها و سوء ظن ها تطهير کني.
?هر کجا ديدي که داري نسبت به ديگري بدبين مي شوي بدان که قوة خيال به ميدان آمده است.
?چون عقل هرگز بدبين نمي شود. عقل به فکر تصحيح است نه به فکر مغلطه. اگر کسي را ديدي که به جانبي مي رود نبايد با خود بگويي «او چون قصد سوئي داشته به آنجا رفته است. که اين بازيگري قوة خيال است». عاقل باش و با خود بگو: «قطعاً او قصد انجام فعل خيري داشته که به آنجا رفته و …»
?متاسفانه گاهي اوقات آنچنان قوة خيال شخص مريض است که نمي تواند به خود تلقين کند و جهت مثبت را اخذ کند. اينجا است که هم خود و هم ديگران را دچار مشکل مي کند.
درروايت آمده است که: رو در روي امام علي «عَلَيهِ السَلام» مي ايستادند و او را لعن مي‌کردند، اما امام رو برمي گرداند و مي فرمود: حتماً يک علي ديگري را مي‌گويند. اين حرف، حرفِ عقل است. شخص ديگري به امام سجاد «عَلَيهِ السَلام» رسيد و جسارت بزرگي به حضرت ايشان کرد که اصلاً آن جسارت گفتني نيست. امام جلو رفتند و فرمودند: آقا جان! اين مطلبي که نسبت به محاسن من فرموديد اگر در روز قيامت محاسنم را بسوزانند بدتر از آني خواهد بود که تو فرموده اي. اما اگر نسوزانند، اين گونه که شما فرموديد نخواهد بود. طرف مقابل با شنيدن اين حرف امام، خيلي خجالت کشيد و سرش را پايين انداخت. اين را مي گويند: عقل.
? در اين مورد تحقيقي در روايات داشته باشيد تا ببينيد ائمه«عَلَيهمِ السَلام»  چه سفارشاتي به ما کرده اند.
?اگر کسي مي خواهد بداند که در مسير خودسازي قرار گرفته يا نه، بايد ببيند که نسبت به اطرافيانش بدگمان است يا نه؟!
?اگر بدگمان بود بايد بداند که در سير انساني نيست. اوّلين پله اي که انسان را در مسير خودسازي قرار مي دهد، خوش بيني است.
?از همين اکنون خود را بسنجيم که خود را نسبت به ديگران بدبين يافتيم بايد تصميم بگيريم در اوّلين پلّة خودسازي قدم گرفته و خوش بين باشيم. هر کجا ديديم سوء ظن پيدا کرده ايم خلاف آن را در نظر بگيريم.
?روايت شريفي از امام صادق«عَلَيهِ السَلام»  است که امام مي فرمايند: «ضع امر اخيک علي احسنه»يعني فعل برادرت را حمل بر احسن کن. امام در روايت «علي احسنه» فرمودند و «علي حسنه» نفرمودند.
? آنگاه است که برکات و نعم زيادي بر ما نازل مي شود. چرا که قوة خيال به منزلة آيينه اي است که مي تواند باطن عالم را نشان دهد.
?لذا بايد سوءظن ها را که همچون زنگاري بر روي آيينه مي نشيند بر طرف کرد و اين آيينه را صيقلي داد تا ملکوت عالم در آن متمثّل شود و در شب، خوابهاي خوشي ببيند. و بدين ترتيب است که در خواب همان شخصي را که از کنار او گذشت و جواب سلامش را نداد به بهترين وجه مي بينيد. اما اگر نسبت به همان فرد بدگماني و سوءظن داشته باشد در خواب جز مارها و عقربها و گرگها چيز ديگري نخواهد ديد. تمام خوابها صور تمثلات ملکات خيالاتي هستند که در نفس او جاي گرفته اند. اکثر آنچه در خوابهايمان از حيوانات وحشي مي بينيم زير سر سوءظن ما نسبت به ديگران است. اگر کسي سوءظن را از ذهنش برطرف کند خواب ديدنش کم مي شود و ديگر خواب پريشان نمي بيند. چه بسا از آن به بعد در شب حقايقي را به صورت خوابهاي خوشي به او نشان دهند.تا آنجا که خواب تور شکار او مي شود و او با خواب به شکار عالم مي رود، امام معصوم را مي بيند و در خواب براي دهها مريض شفا مي گيرد و گرفتاري صدها نفر را برطرف مي کند.
?اما متأسفانه از بس که سوءظن ها ذهن ما را پر کرده است، اگر کسي مريض شود هزاران نفر هم به دور اوجمع شوند نمي توانند راه علاجي براي او پيدا کنند.

?شرح مراتب طهارت
?استاد صمدی آملی
@samad1001

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.